Jumaat, 24 Julai 2009

BESARNYA NIKMAT ALLAH DAN BESAR JUA DUGAAN-NYA

Assalamualaikum dan salam keamanan kepada semua saudara
Alhamdulillah masih bernafas lagi.

Bersyukur ke hadrat Allah kerana masih diberi peluang untuk meminjam sementara waktu udara yang dianugerah secara percuma. Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w serta para sahabatya. Terlalu banyak nikmat yang Allah berikan kepada makhluknya semasa bermusafir di alam fana ini. Daripada sekujur tubuh ini bernadi bermula dari dilahirkan hingga kembali kepada pencipta.
Nikmat yang dianugerahkan itu perlu bijak dilestarikan. Umpamanya lidah dan mulut suatu nikmat yang tidak mampu dibayar oleh insan terhadap pencipta-Nya. Buat para semua insan yang diberikan peluang untuk meminjam apa jua nikmat yang dikurnai Illahi, manfaatkanlah ianya untuk kemaslahatan kehidupan manusia yang lain
Dugaan mahupun musibah daripada Allah amat sukar untuk kita ramal, ada kalanya datang tiba-tiba, adakalanya lambat. Janji Allah tidak pernah mungkir walau pun cepat sesat mahu pun lewat sesaat semuanya pasti. Oleh itu sebagai khalifah di bumi fana yang diamanahkan sebagai pelestari alam bersyukurlah dengan nikmat yang dilimpahi, sekiranya dugaan yang datang menduga berbanyaklah sabar. Ada hikmah di sebaliknya.
Sekian buat titipan yang lama ditinggalkan
Salam keamanan, Insani

Tiada ulasan:

Catat Komen