Rabu, 26 Ogos 2009

RAMADHAN AL-MUBARAK MENGGAMIT KEMBALI

Assalamualaikum wbt dan salam keamanan buat semua saudara
Alhamdulilah masih bernafas lagi

Pertama-tamanya marilah sama-sama kita memanjatkan kesyukuran ke hadrat Allah swt, kerana diberi peluang untuk menghirup nikmat udara secara percuma, mata melihat cerah mentari, kusamnya malam, bergerak dengan kudrat anggota yang masih sempurna.
Salam ramadhan buat semua umat Islam, masih diberi peluang untuk berada dalam ketika ini. Hari ini masuk hari kelima ramadhan dan malam keenam bertarawikh. InsyaAllah. Teringat akan saya nasihat ustaz Ismail Kamus bahawa kehidupan ini diberi 3 peluang masa iaitu masa yang lepas, masa sekarang dan masa esok. Memang ada kebenarannya nafas kita yang bernadi semalam tidak dapat kita ambil kembali, nafas yang kita yang ada ketika ini amat kita syukuri, nafas untuk seketika nanti atau pun esok belum pasti.
Saya mengingat kembali kepada arwah bonda bahawa tahun lepas masih ada mula mengharungi dugaan sakit kanser, tahun ini saya menyambut ramadhan tanpa bonda tercinta. Begitulah segala nikmat pinjaman ini beredar sebelum, sekarang dan selepas. Hanya Allah sahaja yang tahu bilakah perjalanan ini bernoktah.
Buat saudara seIslam gunakanlah Ramadhan yang ada ketika ini untuk mengumpulkan dan menambahkan sebanyak mungkin amal ibadat. Biarlah kita berfikiran bahawa hari esok itu belum ada kepastian untuk kita menambah amal ibadat. Masa yang diberikan seketika ini pasti digunakan sebijak mungkin. Selalulah kita sama-sama ingat peluang untuk bernafas untuk sebentar lagi ada atau tidak.
Rakan-rakan guru dan anak-anak didik yang dirahmati Allah, marilah kita bersama-sama memanfaatkan gamitan Ramadhan kali ini dengan rasa kesyukuran dengan rasa indah rahmat yang Allah kurniakan, keberkatan perjalanan hidup ini setiap detik dan InsyaAllah beroleh kemenangan sehingga akhir hidup bermusafir seterusnya abadi di alam yang kekal kelak.
Sekian dahulu titipan gamitan Ramadhan tahun 1430 Hijrah, semoga diberi kekuatan dan kelapangan yang berterusan agar 3 peluang masa yang diberi akan meninsafkan kita bersama.
Salam kemananan
Insani

Tiada ulasan:

Catat Komen